Rustfri Nicro-kvalitet er etterspurt

  
Rustfri Nicro-kvalitet

«Det må se ut som det er laget i Siljan!»

Håndverk- og teknologibedriften Nicro, som skreddersyr innredninger i rustfritt stål til kjøkken og servering, vokser i en tøff konkurranse. – Vi har holdt fast på kvalitet hele veien. Begrepet ‘Nicro Kvalitet’ betyr at det må se ut som det er laget i Siljan, sier eier og daglig leder Vidar Korneliussen.

50 håndverkere og teknologer tegner, bygger og finsliper blanke rustfrie spesialinnredninger til kjøkken og servering i de rødmalte verkstedhallene fredelig plassert i granskog lysningen i Siljan. Ute er det stille, inne er det hektisk men fokusert aktivitet og det bankes, gnistrer og hviner i sveiseapparat og slipebor.

I 40 år har Nicro levert spesialinnredninger i rustfritt stål. Og de har vært trofast mot basisproduktet og kvaliteten.

Holdt fast på kvalitet

– Det har vært nøkkelen til suksessen vår, at vi har tort å holde på kvalitetslinjen hele veien. Vi har tjent på det over tid, sier Korneliussen.

Han ser på Nicro som litt ‘kjærringa mot strømmen’.

– Fra toppåret 2007-08 til 2010 og finanskrise mistet vi 45 % av omsetning. Det var bråstopp som varte 1 år, og vi måtte ut med folk. Men vi valgte likevel å holde fast på kvalitet. Året etter var folka inne igjen.

Vidar Korneliussen på verkstedet hos Nicro

Skreddersøm

Nicro skreddersyr kjøkken og serveringsløsninger.

– Skreddersøm krever mye kunnskap. Her er det fagarbeid i alle ledd, og vi tar inn lærlinger og lærer opp fagfolka selv. Dette er finarbeid, påpeker bedriftslederen.

Litt som å lage bunadssølv?

– Ja, vi ser på rustfritt stål som hvitt og høyverdig. Vanlig stål er svart. Og så må det passe til rommet, sier Korneliussen. Byggekostnader er dyrt, og rommet må utnyttes maksimalt.

Litt Ikea tenkning der?

– Nei, vi er langt fra Ikea, det har blitt lite flatpakket. Vi prøvde noe, men det ble ikke stor suksess. Det vi lager er helsveiset, og ingen skruer. Her er det store krav til sveiseskjøter

– , finish og polering.

Og Nicro har de mest krevende kundene på lista. De leverer mer og mer til plattformer, offshore, og skip som ikke har en eneste rett vinkel.

Tar utfordringer

Goliat plattformet som ble produsert i Sør Korea var Nicros mest utfordrende prosjekt.

– Leveringstida var satt, men i visste ikke helt hva vi skulle levere, beretter Korneliussen. Samarbeidet og hele prosessen og dokumentasjon som tok 1 ½ år var krevende, men lærerikt. I et prosjekt har du et tidsvindu hvor det skal være ferdig. Tid og vekt er kritisk. Vi gjorde vårt beste, sendte ned leveransen, og det gikk bra. Det er ekstreme krav på leveransedyktighet i offshore, og vi er jo opptatt av å selge til kunder om igjen, smiler Korneliussen.

Og Nicro leverer flere og flere serveringsdisker- og øyer, kjøkkenbenker, oppvasklinjer og vegger med elektrisk hev og senk funksjoner til offshore og skip. Og samarbeider også med elektro og rørlegger firmaer i disse prosjektene. På kundelista har de Ekofisk, Edvard Grieg og Gina Krogh plattformene.

– Med norske oljeselskaper er vi med og konkurrere mot utenlandske aktører, og vi har begynt å regne på Johan Sverdrup, sier en fremoverlent daglig leder.

Internasjonalt leverer Nicro i dag til Island, Sverige, Danmark og til redere som går ut til Brasil og Kina og som ønsker Nicro kvalitet.

Trendy og luksuriøst

De siste årene har Nicros ‘blankpolerte innredninger’ beveget seg fra bakrommet og ut blant publikum. Kjøledisker, åpne kjøkken, barer og serveringsøyer er flyttet ut i butikker og restauranter.

Rustfritt stål har blitt en trend. Og luksuriøst utseende med feilfri funksjonalitet er blitt et krav blant kunder. Nicro løsninger er plassert mer og mer foran disken.

– Handler du på Meny eller Spar ser du våre varer i delikatesseavdelingen, forteller Korneliussen. Materialet egner seg i moderne sammenhenger, og brukes på nye måter. For eksempel får lyssatte disker med laminat og corean-materiale ekslusivt preg. Det gir oss spennende utviklingsmuligheter i markedet, sier bedriftslederen som allerede har tatt grep.

Hvis du klarer å tegne det, kan vi lage det

I 2013 og-14 overtok Nicro selskapene Essnor og Team rustfri, blant annet for å utvikle nye konseptløsninger som også inkluderer kjøling.

–  Vi lager jo skreddersøm hele tiden. Jeg pleier å si at ‘hvis du klarer å tegne det kan vi lage det, inviterer Korneliussen med et stort smil. Sammen med Essnor driver vi kjøleteknisk utvikling. Vi jobber med nye produkter, enklere løsninger og prøver å finne svar på spørsmålet:

«Hvor lite kan et stort kjøkken være?»

– Vi driver også utvikling på 3 uker, forteller han. Ofte vet ikke kunden hva han skal ha. Vi har laget hundebadebasseng for en kunde, og har nå fått ordre fra politiet. Oppsummert kan du si at vi leverer alt fra offshore til pølsebua. Og det greier vi på grunn av våre dyktige fagfolk i produksjon, på teknisk avdeling og salg.

Delt ut 22 gullklokker og ansetter flere

Kontinuitet er en kvalitet i Siljanbedriften. 22 gullklokker som markerer 25 års arbeidstid i bedriften er delt ut til nå.

– Det er masse erfaring her, og i disse dager har vi ansatt en ny på teknisk avdeling, en lærling startet nå nettopp og vi har behov for en til i produksjonen. Det ser ut til at det blir et bra år, sier en strålende fornøyd bedriftsleder.

– Nicro er like viktig for Siljan som ABB for Skien, sa Siljans ordfører Tallakstad da Nicro etablerte seg der for 40 år siden.

Og det er de fortsatt.